Menisküs Nedir , Menisküs Hastalıkları Nelerdir?

Diz ekleminde, uyluk ve kaval kemikleri arasında yerleşen lastik kıvamında (fibrokatilojenöz ) olan anatomik destek yapılardır. İç (medial menisküs) ve dış (lateral menisküs) olmak üzere iki kısımdan oluşur.

Ayrıntılı bilgi için diz anatomisi başlıklı yazımı inceleyebilirsiniz.

Menisküs ne işe yarar?  Görevi Nedir?

Menisküs, dize binen yükün ayağa kadar iletimini, diz ekleminde yağlamayı ( içeride bulunan sıvının yayılmasını ), şok emme ve eklem sağlamlığını sağlar. Diz eklemi hereketi sırasında hareketli yapılardır. Çevrelerinden eklem kapsülüne yapışırlar ve bu noktalardan aldıkları kan damarları ile beslenirler. Kapsüle yakın yırtıkların iyileşme olasılıkları bu nedenle yüksektir, iç kısımın yırtıklerı ise kan dmarlarından beslenme açısından fakirdir. Bu nedenle iç kısımların yırtığı iyileşemez.

Menisküs Yırtığı ve Yırtık Tipleri?

Menisküs yırtıkları farklı şekillerde olabilir. Yırtığın görünüş şekline göre isimlendirilir. En yaygın görülenleri, boylamasına olan yırtıklarına  kova sapı, enlemesine ve kanat tipi veya kompleks yırtıklardır.

Spor yaralanmaları ile birlikte olan menisküs yırtıklarında ön çapraz bağ yırtıkları eşlik edebilir.

Diz içi yapıların yaralanması ve muayene bulgularını izlemek için Prof. Dr. Nabil Ebrahim tarafından hazırlanan videoyu izleyebilirisiniz.

Menisküs yırtıldığında nasıl anlaşılır?

Menisküs yırtıldığında bir “pop” veya “klik” sesi hissedebilirsiniz.

Birçok insan veya bazı sporcular yırtık menisküsleri ile oynamaya veya günlük aktivitelerine devam ederler. Bu hastalarda, ikinci ve ya üçüncü günlerinde diz sertleşir, takılır ve şişkin hale gelebilir.

Menisküs yırtıklarında en sık görülen belirtiler;

• Ağrı
  • Şişlik ve Sertlik ( diz içi kanama bulgusudur)
  • Dizde Güvensizlik hissi ( ön çapraz bağ yırtığı bulgusudur)
  • Diz hareketlerinde kısıtlılık veya kilitlenme

Tedavi edilmezse yırtık parça diz arasına sürüklenir, kilitlenme veya kaymaya sebep olabilir.

Menisküs Yırtığı Tanısı Nasıl Olur?

Röntgen menisküs yırtıkların göstermez fakat eklem kireçlenmesi ve kemik hastalıkları hakkında bilgi verir.

MR ( Manyetik Rezonans) ise menisküs yırtıklarının tanısında altın standarttır.

Menisküs Yırtığı Tedavisi

Tedavi ameliyat dışı yöntemler ve ameliyat ile tedavi şeklinde ikiye ayrılır. Ortopedi uzmanı doktorunuz yırtığın tipine, boyuna ve konumuma göre tedaviye karar verecektir.

Menisküs Yırtığı Ameliyat Dışı Tedavi Yöntemleri

Eğer  menisküs yırtığı küçük ve dış kenar da ise ameliyat gerekmeyebilir. Kontrollerinizde ağrılar devam etmezse ameliyata ihtiyaç yoktur.

Menisküs Yırtığı Ameliyatı ( Artroskopi : Kapalı ameliyat )

Bu ameliyat kapalı olarak artroskopi adı verilen teknik ile yapılır.

Artrokopi bir kamera yardımıyla kapalı olarak yapılır. Diz açılmaz ve kanama olmaz. Gelişmiş özel el aletleriyle menisküs yırtıkları tamir edilebilir veya temizlenir.

Diz artroskopisi  nin nasıl olduğu ve menisküs yırtıklarında yapılan işlemlerin animasyonu için bu videoyu izlemenizi öneririm.

Ameliyat sonrası eskisi gibi olur muyum?

Menisküs yırtıkları son derece yaygın olarak görülür. Doğru tanı, tedavi ve fizik tedavi ile hastalar genellikle eski yaşamlarına kusursuz geri dönerler.